Als je jezelf wilt onderscheiden van de rest en jezelf met een bepaald imago wilt neerzetten dan is personal branding de perfecte manier van aanpak. Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Je hebt als bedrijf en persoon een bepaalde uitstraling, die worden gevormd door twee factoren. Ten eerste door alles wat over jou te vinden is online en offline en door wat er wordt gezegd over jou door anderen. Deze twee factoren vormen je uitstraling en dus ook jouw brand. Personal branding heeft veel voordelen voor je bedrijf zoals het aantrekken van klanten en opdrachtgevers. Er zijn ook veel manieren om je personal branding te verbeteren, die gaan we in dit artikel bespreken.
Ben authentiek
Vrijwel het belangrijkste bij personal branding is dat je jezelf bent en doet wat je aan het hart gaat en waar je goed in bent. Door iets te gaan ondernemen waar je goed in bent en waar je van houdt zal je meer jezelf zijn en dat zal meer mensen aantrekken. Je komt enthousiast en geïnteresseerd over in wat je doet en waar je het over hebt. Buiten dat je het ook goed kan en doet. Als je iets doet wat je niet interesseert is het moeilijker om enthousiast te zijn en om mensen aan te trekken. Het is ook moeilijker om jezelf te zijn en om jezelf te uiten. Dit zal ook minder mensen aantrekken. Bij personal branding is het het belangrijkste om ook echt jezelf, vind je dit moeilijk en spannend? Je kan dan bij LINK Fotografie terecht voor begeleiding met personal branding door middel van onder andere fotografie.
Je publiek kennen
Bij personal branding is het belangrijk om te weten wat jouw anders maakt en waarom klanten met jou zaken doen in plaats van je concurrent. Dit wordt ook wel je waardepositie genoemd. Deze informatie kan je helpen met je personal branding, je kan dan namelijk die toegevoegde waarde centraal zetten op alle plekken dat je zichtbaar bent.
Online en offline
Je laat online en offline een indruk achter, het is belangrijk om dit te onthouden en om hier rekening mee te houden. Het is ook verstandig om de twee af te stemmen op elkaar. Als je een enthousiast en creatief persoon bent dan hoeft je cv of LinkedIn account niet super strak te zijn. Laat juist via je online middelen zien dat je een creatief en enthousiast persoon ben.