• December 11, 2024

Buitenreclame is misschien wel de oudste marketingvorm wereldwijd. Opvallend genoeg is de populariteit hiervan niet minder geworden met de jaren. Sterker nog: het is nog altijd één van de populairste marketinginstrumenten van de moderne tijd. Ondanks het online marketing geweld weten fysieke reclameborden het dus nog altijd te winnen. Maar hoe komt dat? Wat maakt deze vorm van marketing nog altijd zo populair? Waarom zou je reclameborden laten plaatsen? Hieronder zetten we drie goede redenen op een rij. 

1. Bereik voorbijgangers 

Het grootste voordeel van een reclamebord is dat je hiermee gemakkelijk voorbijgangers prikkelt. Het bord wordt onderdeel van het straatbeeld. Het is iets waar mensen naar kunnen verwijzen of waar ze simpelweg mee vertrouwd raken. Het logo van je bedrijf wekt zo steeds meer vertrouwen op. Door te kiezen voor een reclamebord, geniet je dus van meer naamsbekendheid. Bovendien is het ook een manier om de concurrentie te slim af te zijn. Bijvoorbeeld door mooie acties op ludieke wijze aan te prijzen en daardoor de voorbijganger over te halen om deze aankoop bij jouw bedrijf te doen en niet bij de concurrent. 

Met name in de steden is het lastig om het grote publiek te bereiken. De concurrentie ligt torenhoog en op vrijwel elke hoek is er reclame te vinden. Dit zien we bijvoorbeeld terug in steden zoals Breda. Wil je reclameborden laten plaatsen in Breda? Dan is het belangrijk dat je extra goed opvalt. Er moet dus goed over het ontwerp worden nagedacht en het bord moet direct de aandacht van voorbijgangers weten te trekken. Het is verstandig om je hierbij te laten helpen door een professionele ontwerper. 

2. Bereik ook mensen zonder internet 

Bestaat dat nog? Mensen die geheel offline leven? Jazeker! Zeker de oudere generatie begeeft zich nog nauwelijks online. Als dit juist de doelgroep is die je probeert te bereiken, dan zal je wel vormen van offline marketing in moeten zetten om ook hen van informatie te voorzien. 

Wees je er daarnaast ook van bewust dat de consument tegenwoordig constant online reclame-uitingen te verwerken krijgt. Het is zelfs zo erg dat veel mensen standaard adblockers gebruiken om deze meeste advertenties te weren. Online marketing is dus niet altijd even effectief. Zelfs niet als mensen wel gewoon internet hebben. Om te voorkomen dat je een groot deel van je doelgroep misloopt, is het dan ook belangrijk dat zowel online als offline marketingvormen gecombineerd worden. Om buitenreclame zoals reclameborden kun je immers niet heen. Hierdoor vergroot je gemakkelijk je bereik. 

3. Manier om je creativiteit te tonen 

Een reclamebord is het perfecte middel om jouw creativiteit te tonen. Je kunt hier immers helemaal op los gaan. Een reclamebord scoort juist veel beter als je voor een ludieke boodschap kiest of als je voor een bijzondere afbeelding gaat. Het doel is dat mensen echt stilstaan bij het bord, er misschien een beetje om moeten lachen en (in het beste scenario) hier zelfs foto’s van maken en dit delen op online kanalen.

Het ontwerpen van een reclamebord is stiekem dan ook erg leuk. Het geeft immers veel ruimte voor de eigen creativiteit. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Belangrijk is in elk geval dat de boodschap kort en bondig is en echt de aandacht weet te trekken. Vergeet niet dat een reclamebord langs de weg meestal enkel vluchtig bekeken kan worden. Daarom is het belangrijk dat het niet te lang duurt om de boodschap over te brengen. Een vak apart, maar wel heel leuk om te doen.