• September 27, 2021

Een goede nachtrust is zeer belangrijk om dagelijks te kunnen functioneren en het is belangrijk voor je gezondheid. Om deze reden wordt 8 uur slaap per nacht aangeraden maar jammer genoeg komen hier maar weinig mensen aan toe. Als dit een langdurige periode in stand blijft, kan dit leiden tot obesitas, depressiviteit, hart- en vaatziekten en nog veel meer. Zo kan het zijn dat je na een nacht slapen wat prikkelbaarder bent en jij je niet goed kunt concentreren. Stel je dus eens voor hoe dat zal zijn als dit een lange periode aanhoudt.

Goede matras

Voor een goede nachtrust is het van belang om een goede matras te hebben. Je hebt hierin verschillende maten, merken, diktes en noem maar op. Of je nu voor een merkmatras gaat zoals een van Una Matras of voor een matras van de Ikea, er zijn een paar punten waar je rekening mee moet houden. Zo moet je rekening houden met de lengte en breedte van het matras, je gewicht, eventuele fysieke klachten, en hoe warmtegevoelig je bent. Ga dus voor een matras die hier allemaal aan voldoet en zoek hier eventueel advies in.

Voldoende beweging

Waarschijnlijk heb je het wel vaker gehoord, maar voldoende beweging helpt je slaap kwaliteit verbeteren. Je kan je hoofd namelijk helemaal leeg maken en eventuele stress verminderen. De verschillende soorten stoffen die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten, helpen je juist te ontspannen in de avond. Mede door de extra melatonine die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten, val je ‘s avonds beter en sneller in slaap.

Ontspanningsoefeningen

Voordat je gaat slapen kan je ontspanningsoefeningen doen die je geest en lichaam ontspannen. Zo kan je alle drukte en stress van overdag vergeten en je klaarmaken voor jouw nachtrust. Sommige ontspanningsoefeningen helpen zelfs zo goed dat je er eventueel door in slaap valt. Je moet er alleen wel de tijd voor nemen en de juiste ontspanningsoefeningen voor jou zien te vinden.